Translate

03 August 2012

Ayah dan Ibu

Salam Ramadhan pada semua…
Kali ni aku nak kongsi sikit cerita pasal kasih sayang ayah dan ibu yang mana biasanya orang berkata kasih ayah tidak terkira kasih ibu membawa kesyurga…
Biasanya saat –saat menjelang Syawal ni aku teramat sayu.. Al-maklumlah aku ni dah kategori anak yatim piatu dan bila Syawal menjelma aku sebak bila teringatkan kedua orang tua ku yang mana pada saat ini ibuku sudah pastinya sedang sibuk menyediakan berbagai-bagai dan bermacam-macam kuih raya..manakala pabila sehari sebelum raya Arwah ayah aku pastinya sibuk menyediakan lemang dan ketupat….
Ish jauhnya  aku dh melalut ni.. sebenarnya aku ni nak cerita bahawa betapa anak-anak zaman sekarang ni semakin melupai jasa dan pengorbanan ibu dan bapa yang telah melahirkan dan membesarkan kita dari sebesar dua jari tapak kaki hinggalah menjadi siapa kita sekarang… 

Tadi aku baru melihat satu rancangan di televisyen yang mana rancangan tersebut menceritakan malah membuat kunjungan ke rumah orang tua-tua di Kajang.. Seorang makcik ditemuramah oleh pengacara yang mana namanya hanya mahu dikenali sebagai Makcik Salmah (Bukan nama sebenar) sahaja berasal dari Butterworth dan beliau telah berada di rumah orang tua2 tersebut hampir 5 tahun sedangkan anak2 nya semua seramai 4 orang.. Ada antara anak beliau telah berumah tangga dan ada juga yang masih bujang tapi dari 4 orang anak itu tiada satu pun yg sanggup atau mahu menjaga seorang ibu yang entah bila ajalnya akan tiba…
          Makcik Salmah begitu sayu apabila tidak sekali pun dalam bulan Ramadhan yang mulia ini anaknya hendak menziarah beliau untuk berbuka bersama malahan sejak beliau dihantar ke rumah orang tua2 tersebut, beliau tidak pernah beraya bersama anak2nya.. Itu cuma satu kisah seorang ibu yang telah dilupakan oleh anak2nya belum lagi cerita bagaimana ibu tinggalkan di hotel ataupun si ayah yang ditinggalkan di perhentian bas yang selalu dipaparkan di dada2 akhbar. Aku pun agak pelik mengapa zaman kini anak-anak yang pernah dibesarkan dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh sanggup menghantar ayah dan ibu mereka ke rumah orang2 tua ataupun ditinggalkan saja ditepi-tepi jalan.. Aku yang anak yatim piatu ni rasa sedih dan terkilan apabila ada anak2 zaman sekarang ni mcm ni…aku ni sentiasa merindui kasih saying ibu dan bapa aku terutama pada Ramadhan dan Syawal yang bakal menjelma nanti…
          Beginilah sikap dan perangai manusia zaman sekarang bila ada tidak dihargai tapi esok bila telah hilang keduanya barulah nak menyesal dan menangis bagai nak rak… Nasihat aku pada kalian semua yang masih mempunyai ibu dan bapa, hargailah mereka.. balas lah kasih sayang yang pernah mereka curahkan pada anda.. Jika mereka berada di kampung ambillah masa anda dan jenguk mereka atau sekurang-kurangnya bertanyakan khabar mereka..itu sudah cukup untuk mereka kerana percayalah mereka bukan mahukan wang ringgit anda tapi cukuplah sekadar masa dan perhatian anda. Lagipun zaman sekarang zaman IT, jika anda boleh berFB, Twitter, YM atau Skype ngan member dan aweks atau balaks mengapa anda tidak boleh luangkan masa untuk kedua ibu dan bapa anda….
 



















Selama 9 bulan 10 hari ibu anda mengandungkan anda dan selama bertahun-tahun ayahmu membanting tulang membesarkan kamu jadi kenapa anda tidak boleh membalas kebaikan dan kasih sayang ayah dan ibu anda...jangan berlaku kejam pada mereka......


RENUNG-RENUNGKANLAH DAN SELAMAT BERAMAL DI BULAN RAMADHAN AL MUBARAK  

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas segala luahan dan komen anda

Sakit Tulang Belakang Part IV

Assalammualaikum, Beritahu terkini.. Aku diberi masa sebulan utk menentukan samada aku nk di 'operate' atau xnk.. Yg pastinya aku p...