Translate

07 August 2012

Rasulullah berbicara tentang manusia akhir zaman









Ibnu Abbas memberitahu, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Pada akhir zaman nanti akan muncul golongan manusia yang berwajah manusia berhati syaitan. 




Mereka diibaratkan seperti serigala buas, hati mereka tidak mempunyai sedikit pun belas kasihan.Mereka tidak suka menjauhi segala yang buruk dan mereka lebih suka melakukan pertumpahan darah. Kalau engkau ikut mereka , mereka akan mendekati kamu; Kalau engkau jauhi mereka maka mereka akan mengumpat kau. Kalau engkau memberi amanat kepada mereka, mereka akan melakukan khianat pada mu.”


          “Kalau meminta sesuatu dari mereka adalah kemiskinan. Hukum di kalangan mereka adalah bid’ah dan bid’ah dikalangan mereka adalah sunnah dan tatkala itu orang menganggap sunahku sudah uang dan memperbaharui bid’ah. Maka barangsiapa mengikut sunnah ku pada waktu itu, dia akan menjadi asing dan tinggal seorang diri dan barangsiapa mengikut bid’ah, dia akan mendapat lima puluh orang teman atau lebih.”


          










.
Para sahabat bertanya, “Apakah mereka melihatmu?” Jawab nabi, “Tidak.”

Para Sahabat bertanya lagi, “Apakah turun wahyu kepada mereka?” nabi menjawab, “Tidak.” Para sahabat bertanya lagi, “Bagaimana keadaan mereka?”  Jawab nabi, “Sperti ulat dalam cuka.”
          Para sahabat bertanya lagi. “Ya Rasulullah, bagaimana mereka menjaga agama mereka?”  Jawab Nabi, “Seperti bara api di tangan. Kalau diletak dia akan padam dan kalau diambil dengan tangan dia akan terbakar.”


 

2 comments:

  1. Dunia akhir zaman..Skang ni pn dh ada skit2 bahangnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan saja akhir zaman tp telah menghampiri kiamat dah pun cuma masanya je yg belum kita ketahui

      Delete

Terima kasih di atas segala luahan dan komen anda

Sakit Tulang Belakang Part IV

Assalammualaikum, Beritahu terkini.. Aku diberi masa sebulan utk menentukan samada aku nk di 'operate' atau xnk.. Yg pastinya aku p...