Translate

25 June 2012

Disc Prolapse atau Cakera Tergelincir

Okay Entry aku sebelum ini ada menceritakan tentang kenali tulang belakang anda pada yang belum baca boleh baca di Sini..... Skang aku nak citer plak apa penyakit Disc Prolapse atau dalam bahasa melayunya Cakera Tergelincir...atau dalam bahasa perubatannya plak prolapsed intervertebral disc (P.I.D)...


Apakah Cakera Tergelincir?

Tulang belakang manusia mempunyai tisu lembut / bukan struktur bertulang yang dipanggil cakera di antara vertebra. Gelincir struktur ini melangkaui batas-batas yang biasa dipanggil Cakera Tergelincir. Ia boleh berlaku di mana-mana arah tetapi bermasalah apabila ia berlaku ke terusan tunjang atau foramen yang neural (rantau dari saraf yang keluar dari tulang belakang).





Mengapakah ia berlaku?
 
Cakera tergelincir boleh berlaku akibat trauma akut atau tekanan kronik yang disebabkan oleh aktiviti fizikal tertentu. Dengan penuaan perubahan degeneratif mengambil tempat di dalam cakera yang menjadikan ia lebih mudah terdedah kepada gelincir tanpa apa-apa kejadian pemendakan.

Apakah gejala?

Gejala-gejala bergantung kepada sudut tapak, dan hala tuju gelicir cakera. Ia biasa berlaku di kawasan lumbar atau serviks (leher) dan boleh menyebabkan sakit belakang atau sakit leher. Jika cakera yang  gelicir menyebabkan himpitan saraf tertentu sebagai contohnya saraf lengan maka akan ada radiasi kesakitan pada anggota tersebut.


Bagaimana untuk mendiagnosis?

Modaliti pengimejan yang terbaik yang diperolehi pada hari ini adalah Magnetic Resonance Imaging (MRI). Ia secara langsung dapat menunjukkan tapak dan sudut / jenis prolaps dan juga sama ada mana-mana pemampatan neural hadir atau tidak. Ini membantu memutuskan garis konservatif rawatan atau pembedahan. Ia juga membantu dalam merancang jenis pendekatan pembedahan diperlukan.


  Okay itulah sedikit sebanyak berkenaan dengan penyakit Disc Prolapse atau Cakera Tergelincir... selepas ini aku akan ceritakan pula apa Simptom dan bagaimana penyakit ini menganggu kehidupan anda dan percayalah ini berdasarkan kisah benar yang akuk sendiri lalui.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas segala luahan dan komen anda

Sakit Tulang Belakang Part IV

Assalammualaikum, Beritahu terkini.. Aku diberi masa sebulan utk menentukan samada aku nk di 'operate' atau xnk.. Yg pastinya aku p...