Gaji

19 June 2012

Pesan Orang Tua a.k.a PETUA

Semalam aku xboley nk tido bkn sbb nk tgk Euro tp mata xmau mamai jd aku pn buka tv & layan dr satu channel ke satu channel yg lain....

Mula-mula aku layan crite Project A sambil bertukar siaran dgn Masam2 Manis...walaupun crite ni  dh byk kali tgk tp aku layan je ar sbb mata xmau titon..Abis je Masam2 Manis aku trus layan NTV7 tgk crite Incredible Tales mengisahkan tntang pantang larang lantas aku pn terpikir gak nak buat entrypasal PETUA ni....

So ari ni aku nak crite skit ar tntng petua atau pantang larang yg prnh aku dgr dr mulut Arwah kedua org tua ku...jom kita kongsi....

1. Jangan buka payung dlm rumah nnt ular masuk...

2. Jangan ketip kuku waktu malam nanti di timpa malang.

3. Jangan jahit baju yang sedang dipakai nnt mata boleh jd buta.

4. Anak dara masak kat dapur jgn menyanyi nnt dpt suami tua.

5. Anak dara jgn ber'sidai' di tangga waktu Maghrib nnt lmbt kawin.

6. Anak dara jgn lalu bwh ampai nnt jd anak dara tua...

7. Budak2 jgn main nyorok2 waktu maghrib nnt disorok Hantu Nenen.

8. Jangan menyabung kaki (meniarap sambil mengangkat kaki) nnt ibubapa cpat mati.

9. Jangan beralih tempat ketika mkn nnt kawin ramai...

10. Jgn mkn bertatang (memegang pinggan) nnt hidup tidak senang....

Begitulah antara pesan orang tua-tua aku dahulu yg mana ada antaranya aku sendiri dh lupa pn....
Tapi bila aku meningkat dewasa aku semakin memahami bahwa PETUA tersebut bukanlah amalan kurafat atau tahyul sebaliknya lebih kepada pesanan & cara org tua-tua mendidik melalui psiko....
 Ini pendapat aku dan logik yg dapat aku pkirkan:

1. Jangan buka payung dlm rumah nnt ular masuk...

   Logiknya:  Rumah dulu-dulu bknnya besar lgpn aku dulu org kg rumah yg sederhana...kalau dh buka payung, keluasan rumah semakin sempit dan takut mata tercucuk hujung payung kan masalah.....

2. Jangan ketip kuku waktu malam nanti di timpa malang.

    Logiknya:  Rumah dolu-dolu mana ada elektrik, mlm hanya menggunakan pelita ayam je. Jadi cahaya agak malap & tidak menerangi keseluruhan rumah dan kalau dh samar2 tu paham-paham je..mmg malang la apabila terketip isi sendiri dlm gelap.

Sekadar Hiasan
Sekadar Hiasan













3. Jangan jahit baju yang sedang dipakai nnt mata boleh jd buta.
     Logiknya: Mau x jd buta kalau dibuatnya terlajak jarum tu bukan saje buta mcm2 lg boleh jadi.....

4. Anak dara masak kat dapur jgn menyanyi nnt dpt suami tua.
    Logiknya:  Bkn dpt laki tua tp nasi atau lauk yg dimasak rentung akibat terlalu asyik menyanyi......

5. Anak dara jgn ber'sidai' di tangga waktu Maghrib nnt lmbt kawin.
    Logiknya:  Bkn lambat kahwin..anak dara kalau maghrib pn masih nk melepak kat tangga menonjolkan imej atau pandangan yg kurang baik almaklumlah org dulu-dulu ni menjaga kesopanan....

6. Anak dara jgn lalu bwh ampai kain nnt jd anak dara tua...
    Logiknya:   Bkn jd anak dara tua silap hari bulan putus kepala...mau taknya ampai pakaian dulu bukan plastik...tapi digunakan dawai mau x putus kepala.

7. Budak2 jgn main nyorok2 waktu maghrib nnt disorok Hantu Nenen.
    Logiknya:  Kalau dh maghrib pun xbalik lg umah mmg masalah sbb dolu -dolu waktu maghrib aku biasanya akan ke Surau sbb lpas solat kena mengaji..hu hu hu...

8. Jangan menyabung kaki (meniarap sambil mengangkat kaki) nnt ibubapa cpat mati.
    Logiknya:  Kalau dok leka menyabung-nyabung kaki tu tetiba plak ada org lain nak lalu kena plak dia leka & x perasan kaki tu kan dh tersadung gedebab mcm nangka busuk.

9. Jangan beralih tempat ketika mkn nnt kawin ramai...
    Logiknya:  Cukuplah makan berterabur kat 1 tempat je xyah teraburkan nasi 1 rumah plak sapa nk kemas????


10. Jgn mkn bertatang (memegang pinggan) nnt hidup tidak senang....
     Logiknya:  Mmg ar x senang kalau dibuatnya tetiba jatuh plak pinggan dan berderai alamat x senang nk duduk ar sbb kna tahan belakang nk kena sebat.

Walau apa pun itu hanya tanggapan dan pikiran logik dari aku je kalau korang nak tambah atau nak betulkan sila sila ar komen jangan segan2.